Jambo marafiki wapenzi! (tõlkes: tere, armsad sõbrad!)
Kummalisel kombel olen end
viimastel päevadel tabanud mõtlemast oma järele jäänud ajast Keenias, kui „ainult“,
samas kui siiani on olnud see määratlus „alles“. Ehk et tõsiasi on see, et meil
on jäänud Keenias viibida täpselt 3 ja pool nädalat. Ei oskagi öelda, mida
täpselt tunnen, kuid väike hirm on selles osas, et ikka kõik ette võetud
tegemised saaks tehtud. Järsku tundub seda aega nii vähe olevat, kui kogu aeg
tundus see aeg nii pikk…
Hea meelega alustaksin sealt, kus
viimasel korral pooleli jäime. Ehk et meie koolivaheaja puhkus Mombasas oli ülilahe, see on
üks väga tore iidne araabiapärane linnake, suuruselt Keenia teine linn, asetseb
läänekaldal kauni India ookeani ääres. Tulenevalt geograafiliselt soodsast asukohast on üks põhilisi
tegevusvaldkondi seal turism ja kaubandus, kuid antud hetkel peab enamus täie
mõistusega turiste (erinevalt meist!) seda paika liiga palavaks, tegelik hooaeg
hakkab juunis-juulis. Tulenevalt asukohast on see linnake ja tegelikult ka
saar, kus see asub, käinud käest kätte portugallaste ja araablaste vahel, sel
maalapikesel on palju sõditud ja võideldud, oma aksendi annab ka otse üle India
ookeani vastas asuv India sadamalinn Goa, kust aegade algusest saati on
Mombasasse tulnud meritisi hindusid, küll heatahtlike äritegemise soovidega,
küll natuke sõjakamate plaanidega. Külastasime linnakese üht põnevaimat
vaatamisväärsust, kindlust nimega Fort Jesus ja meiega jagas huvitavaid fakte
kohalik giid Omar.
Kitsukesed vanalinna tänavad koos
araabiapäraste nikerdatud ustega pakkusid palju vaatamist.
Turistile mõeldud peatuspaigad on
pisut teise väljanägemisega ja vahel ka ehituskvaliteediga, kui oleme harjunud,
kuid selle korvab eksootika, ookeani ilu ja muidugi teenindajate ülim lahkus.
Vaade meie Mombasa hotellile
Samas saime ikka põhjaliku
õppetunni aja mõiste osas oma lauateenindajalt Morriselt, kes on ülimalt lahe tegelane
ja kelle ülesandeks on hommikusööki serveerida ja muud vajalikku baarist tuua.
Tema õpetas meile lõplikult selgeks keeniapärase „polepole-
slowly slowly“! Tegi meile ilmekate žestide saatel selgeks, et misasja te
tormate, mzungud? Küll tuleb teie
muna ja puuviljasalat ja küllap ilmub lõpuks kohvigi lauale, seda kõike kenasti
pooleteise tunni sees! Ja see kõik käis kõva naeru ja tantsuliigutuste saatel,
et puhkesime ka ise kõva häälega naerma. Peaasi, et see nüüd kodus külge ei
hakkaks- polepole, misasja te, jooksete,
kallid kollegid?
Aga-puhkus puhatud, saabusime
tagasi oma Shiandasse. Avastasin Nairobi-Kisumu lennukis oma rõõmuks, et minu
kõrval on tühi koht. Olles edasi-tagasi lennanud kogukate daamide kõrval,
rõõmustasin täiega ja sättisin oma ustava kaaslase Jänese tühjale istmele,
naljapärast kinnitasin ka ta rihma, et kodustele naljapilt saata. Ühtäkki
selgus, et ühel kohalikul kogukal daamil siiski on pilet minu kõrvalistmele.
Tahtsin püsti tõusta ja ta endast mööda istuma lasta, kuid siis jäin tema
kummalist näoilmet vaatama. Ta vahtis üksisilmi minu hoolikalt rihmaga
kinnitatud Jänest ja nentis siis, et „I
will take another seat!“. No ilmselt selle kohaliku daami teadvuses on
igavesti asjaolu, et mzungudel ei ole
peas kõik korras…
Jänes hirmutas oma korraliku rihma kinnitamisega lennukis kohalikku prouat
Koolini jäi veel 4 päeva. Meil oli plaanitud maalida kooli seintele
mõningaid loomapilte, et veidi katta mitte just kõige värskemat kooli seinte
värvi ja muuta kooli lapsepärasemaks ja sõbralikumaks. Vahepeal oli
Shiandasse saabunud tavaline eesti suveilm koos paarikümne soojakraadi ja
pidevate äikesevihmadega, otsustasime teostada tubasemaid töid. Ehk et Maria kui
kunstiandega inimene hakkas varjualuses loomi seintele joonistama, aga mina
kunstiandeta inimene seisin ja mõtlesin, et mis ma nüüd siis teen? Ja siis
turgataski pähe, et ma võiks ju ära koristada ja pesta laste klassiruumid,
hiljem lisandus sellele veel plaan kaunistada puhtaid klassiruume õhupallidega
ja anda ka uuem välimus väga väsinud kriitvalgeks kulunud tahvlitele. Mõeldud,
tehtud! Võtsin majahoidja Josephil tukast kinni ja koos sammusime turule ja ehituspoodi
kõike vajalikku ostma. Joseph, kes on ajapikku osutunud päris kenaks ja
südamlikuks inimeseks, vangutas mu turule mineku plaanist kuuldes pead ja ütles
otsustavalt „Madam, I am coming with You!
Otherwise they do not give You a fair price!“ Väga kena, läksimegi siis kahekesi.
Teeme Josephiga pingsate nägudega ehituspoes „diili“
Soetasime mõningase kauplemise
järel omale põrandapesu ämbrid, mopid, harjad ja pesuvahendi ning tänutäheks
poseerisime rõõmsa omanikuga oma ostudega tema poekese ees.
Paremalt: poekese jooksupoiss, majahoidja
Joseph ja omanik Omani ehituspoekeses poseerimas peale mõlemat poolt rahuldavat
tehingut
Noh, sellega nüüd ongi nii, et
kui majahoidja Joseph aitas mul siin poes hinda alla tingida ja esines igati
abivalmilt, siis järgmine kord, kui saatsin ta poodi 600 KES maksva tahvlivärvi
järgi, andes talle 1000-se rahatähe, siis vahepeal oli värvipoti hind tõusnud
600-lt 1000-le….Laiutasin käsi ja sain aru, et ise rumal! Oleksin pidanud andma
täpse raha ja vaesel Josephil poleks tekkinud kiusatust…. Aga nii see siin juba
on ja see meenutab meie eelmise koerakese kokkerspanjel Maximiliani lugu, keda me
mehega alguses üritasime igat pidi kasvatada köögilaualt toitu mitte varastama. No ei
tulnud välja, aplus sai Maxist alati võitu! Selle peale ütleski Tom, et nüüd
teeme nii, et lihtsalt ei jäta liha lauale ega tekita koerale kiusatust, sest
tung liha järele võtab ikkagi koera üle võimust! Ja keenialastega tundub olevat
sama lugu- ei tohi ise anda võimalust ega tekitada kiusatust enda ära
kasutamiseks, siis on kõik abivalmid ja sõbralikud ja toredad.
Ühe sõnaga, esimese reedese
päevaga pühkisin ja pesin ära esimesed 5 klassi. Kui saatsin töökaaslastele
pilte sellest tegevusest, siis küsis minu armas ülemus, et „Kuule! Kas Sa selleks
sinna Aafrikasse läksidki oma kõrge hariduse ja suure kogemusega, et….“ Ja vot nüüd järgneb
see pilt, mille kohta ülemusel küsimus tekkis.
Selliste lisanditega leidsin eest
mitme klassiruumi põrandad, eks lehmad ju taha ka vihma eest kusagile pakku
minna
Aga minu asendamatu abimees
Joseph leidis ka sellele lahenduse. Pideva sajatamise saatel kadus ta oma
tööriistakuuri ja saabus tagasi matšeetega. Ma ehmatasin end kangeks, kuna olen
vähemalt meie saabumise alguses näinud Josephit lehmade peal kaigast kasutavat.
Tõele au andes, ma muidugi „rääkisin siis temaga tõsiselt“. Mõtlesin, et
issand! Nüüd tapab suure vihaga lehmad ära!! Aga ei! Matšeetet olen ma seda
siinmail küll näinud palju kasutatavat, küll roo lõikamiseks, küll puidu
töötlemiseks, aga ikkagi ei saanud ma kohe aru, mil moel matšeete saab meid
meie kimbatuses aidata. Aga Joseph
haaras vilunud liigutusega matšeete ja niuhti! vuhises põrandalt lahti
lõigatud kuivanud lehma ekskrement nagu lendav taldrik minust mööda õue….
Jajah, mõtlesin ma! Just siis kui arvad, et tead enam-vähem kõike Keeniast ja
oled igasugu asju näinud, siis üllatab Keenia Sind taas!
Joseph matšeetega klassi põrandaid rookimas
Möllasin ka terve laupäevase päeva, siis olid
kõik lassiruumid pestud, laupäeva õhtul alustasin siis ka tahvlitega. See oli
päris keeruline töö, kuna nõudis lausa füüsilist jõuda, sest aluspind oli väga ebaühtlane.
Keenia klassiruumides ei ole eraldi tahvleid, vaid need värvitakse spetsiaalse
värviga seintele. Laupäeva õhtuks olime kõik surmväsinud, nii mina oma klassiruumide
ja tahvlitega möllamisest, kui Julius ja Maria seinte maalimisest.
Värvimise järjekord on jõudnud 4.
klassi tahvlini, kuigi jõud kipub raugema
Pühapäeval kallas terve päeva
vihma ja Julius ning Maria tulid mulle appi tahvlite värvimist lõpetama, aitäh
neile! Lõpuks ilmus ka kõrvaltalust meie
kooli koordinaator Gladys ja pühapäeva õhtul võisime kõik koos rahulolevalt
ohata, kõik oli laste tulekuks valmis- puhas, pestud ja ehitud!
Julius puhub veel täis õhupallid,
riputame need klassidesse ja imetleme kõik koos oma kätetööd
Selle koristamise käigus juhtus
veel üks lugu, mida ei saa rääkimata jätta ja mis kõvasti parandas minu
arvamust kooli direktorist. Direktor tuli ootamatult laupäeval kooli ja leidis
mind möllamas pangede ja harjadega 7. klassis. Ta tükk aega piidles mind
kaugusest, siis nihkus minu poole, ise ilmselgelt segaduses. Teretas
haruldaselt sõbralikult ja küsis siis, et mis ma teen siin. Mina kostsin, et „Mr.
direktor, kas Te siis näe? Klasse koristan ja pesen!“ Mr. Aggrey pobises
seosetult et miks ja kuidas ja kas täiesti üksi ja midagi veel. Ma siis
ütlesin, et ma väga tahaksin, et lapsed, kelle elus on nii vähe rõõmu ja üllatusi,
leiaksid eest puhtad õhupallidega ehitud klassiruumid ning et nad tunneks end
teretulnuna oma koolis. Direktor jäi väga mõtlikuks, siis küsis, et „Aga miks Sa
üksi oled?“. Ma siis küsisin vastu, et „Kas Te näete siin peale minu kedagi,
kes võiks aidata? Maria ja Julius möllavad ju seinamaalingutega! Kui Te just
ise ei taha käsi külge panna?“ Ei
tahtnud, aga lasi meile tuua karastusjoogid ja mingid koogikesed tänutäheks.
Aga loo puänt on selles, et esmaspäeva hommikul, kui uuesti kohtusime, ütles
direktor midagi, mis andis alust arvata, et tal tegelikult ikka on sisimas ka
mõningad meile omased tunded ja hoiakud, kuigi alati see just välja ei paista.
Ta rääkis sellest, et kui ta läks koju laupäeval, mõtles ta minu peale, kes ma,
valge inimene, olin vabatahtlikult ostnud koolile põrandapesuvahendid ja
nühkisin palehigis tolmu ja räpa keskel tema laste klasse puhtaks. Ning ta
ütles, et tal hakkas piinlik…. enda pärast, oma õpetajate pärast ja miks
keenialased ei näe seda, mida eurooplased. No me siis lohutasime teda, et
kunagi pole hilja oma hoiakuid muuta. Ei tea, ei tea…. Aga ehk ikkagi on mingi
lootus, et oleme siia Rise and Shine kooli mõningase jälje jätnud ja ma ei pea
silmas füüsilisi asju, nagu kiik, seinamaalingud või koristatud klassiruumid.
Lastel oli tohutult rõõmu
esmaspäeva hommikul, imestasid ja imetlesid!
2. klassi lapsed tšillimas uue veerandi
esimesel hommikul
Olin Mombasast kaasa ostnud mõned
kleepsud, nüüd tahtsin neid uue veerandi alguse tähistamiseks lastele jagada.
Tavapäraselt kleebivad lapsed neid minu arvates vihikute ja raamatute kaante
peale, siin aga ilmnes uus trend. Lapsed trügisid minu ümber ja enamus neist
tahtis kleepsu saada… otsaette!
Jackton nurseryst on saanud otsaette jalgpalluri kleepsu ja rõõmustab
ennastunustavalt
Esmaspäeva hommikul tulid ka kõik
õpetajad meid üksteise järel tänama ja kiitma. Selgitasin kõigile ka tahvlite
üle värvimise vajadust, et see polnud ajendatud mitte niivõrd ilust kui
vajadusest laste silmi kaitsta. Siinmail pühitakse tahvlilt mingi kuiva
käsnatükiga, mida on mitme klassi peale üks, lihtsalt vana tekst maha ja kirjutatakse uus peale. Tulemuseks on
see, et klassides, kus pole elektrit ja on pime, peavad lapsed pidevalt oma
silmi pingutama, et kriidivalgelt tahvlilt õpetaja kirjapandut lugeda. Seega,
ohverdasin ka ühe räbaldunud voodilina meie „kodust“, et igal klassil oleks
pehmest kangast tahvli pühkimise lapike, mida siis tuleks ka niisutada pidevalt.
Kuna siinmail on rohkem kombeks võtta kui anda, haletsesid õpetajad mind nüüd
kõva häälega, et millega ma, vaeseke, nüüd magan. No rahustasin neid siis
sellega, et meil on mõni lina veel.
Valmistame Josephiga ette
tahvlilappe minu vanast voodilinast
Ostsin Mombasast ka köisi,
hüppenööre ja lennutamise rõngaid, mis sai kõik laste poolt väga suure tänuga
vastu võetud.
Kavandame nursery õpetaja Mdm Celliniga lastele tantsutunde
Hüppenöör leidis kohe kasutust
Rõõm oli ka näha, et meie ostetud
kätepesukausid ja kannud on endiselt kasutuses. Tegime Mariaga ka 4. klassi
poisi Livingstoni abiga fotoseeria, millest kujundasime sammhaaval posteri,
kuidas õigesti käsi pesta.
Livingston usinalt käsi pesemas fotosessiooni
ajal
Lamineerimise töökoda Keenia moodi ehk meie Mariaga kätepesu posterit valmistamas
Täna oli mul õpetajatele koolitus
teemal „Personal hygiene and fitness“. Suure rõõmuga nentisin, et sel korral
olid töötuppa kohale tulnud pea kõik õpetajad ja isegi direktor. Töötoas õppisime,
kuidas korralikult õpetada lapsi käsi pesema ning mida tuleks toonitada ja
tähele panna. Olen avastanud, et lapsed küll pesevad usinalt käsi peale seda,
kui iga klass sai omale kätepesuvahendid, kuid kahjuks nad ei tee seda
korralikult.
Õpetajad Violet ja Welcor kätepesu oskusi lihvimas
Teiseks vaatasime üle kinnaste kasutamise, haavade puhastamise ja
sidumise-plaasterdasime ning käisime läbi hammaste pesemise põhimõtted.
Direktor ja õpetajad haavade puhastamise ja hooldamise praktilises töös
Küsisin,
kas oma „science“ tundides õpetajad käsitlevad
nimetatud teemasid, nemad vaatasid maha ja raputasid süüdlaslikult päid. Aga
mul on tunne, et kuna püüdsin seda töötuba läbi viia põhimõttel, et „tõsiste
teemadega peab ka nalja saama“, siis ei tundnud keegi end puudutatuna ja lõpuks
nentisid kõik õpetajad üksmeelselt, et läbi sai käidud väga vajalikud teemad ja
nad katsuvad neid oma ainetundide teemadega siduda. Eks ta mõtlema pane, kui
kõrgharidusega õpetaja selliseid meie jaoks elementaarseid hügieeni põhimõtteid
ei valda või vähemalt ei pööra nendele tähelepanu, aga loodame siis et asjad
muutuvad nüüd, vähemalt selles koolis.
Lõpetuseks saime end ka veidi
liigutada, nimelt koostasin õpetajatele kausta venitusharjutustega, mida nad
saaksid kas endi valutavate kaelade või käte lõdvestamiseks kasutada või ka nt
vanematele lastele APE tundides õpetada. Nalja sai palju, aga tundub, et asja
tuum jõudis õpetajatele kohale. Õpetaja Samson, kes tundub olevat üks sportlik
kuju koolis, sai direktorilt käsu hakata muretsetud sporditarvikute haldajaks,
nii läks tema valdusesse ka harjutuskogumik, mida ma millegipärast usun, et
koos 4 kehalise kasvatuse õpikuga, mida ka koolile soetasin, lähevad isegi
kasutusse.
Direktor on kuidagi õpetajatest vastupidise suuna oma käte liikumises võtnud...
Ja selle nädala ootusärevus on
suunatud reedele, mil lõpuks peaks teoks saama meie liivausside ehk jigger-kampaania. Meie rõõmuks liitus
direktori algatusel meiega ka kohaliku Red
Crossi 2 sotsiaaltöötajat, kel on selles vallas suur kogemus. Kuna meie Mondo
vahenditest on soetatud 75 paari jalanõusid lastele, kes on kas täiesti
paljajalu või kannavad rannaplätusid, siis Red Cross pani õla alla ja ka
ülejäänud 30 last, kel küll on olemas oma jalavarjud, saavad sealtkaudu uued,
et õiglus valitseks maailmas.
Paigutame koos Red Crossi töötajatega jalanõusid suuruste kaupa
Seega,
reedel peaks siis täituma meie kooli laste ammune unistus, nad käivad juba pea kuu aega
mul kannul ja küsivad: „Mdm Hille, when
the shoes come?“
Selline sai siis täna minu blogi,
olge terved ja elame veel! Ja et oleks selge, et pole mingit autoriõiguste eiramist
olnud, lisan siinkohal, et nii lõpetab Reet Linna alati oma pühapäevahommikuse
saate!
Tunza afya yako! Mkutano hivi karibuni! (tõlkes: hoolitsege oma
tervise eest, kohtume varsti!)
Hille
No comments :
Post a Comment